Hafla o.z.  - oriental dance parties

Obcianske združenie Hafla je združením s cielom spájat ludí prostredníctvom tanca, hudby a umenia.

 
 
 

Činelky môžu byť v rukách tanečnice hudobným nástrojom

Autor:Milada Urbánková,

Tanec sa dá okoreniť pestrými šatami či živým hudobným doprovodom, ale aj rôznymi doplnkami. Tie upútajú nielen pozornosť diváka, ale zároveň môžu pomôcť tanečnici viac precítiť hudbu a rytmus. Medzi takéto rekvizity patria aj činelky. Boli známe v Perzii, Sýrii a Turecku už v štvrtom storočí nášho letopočtu. Tanečnice zvládali nielen krokové variácie, ale zároveň aj vycvakávanie rytmu, čo môže byť spočiatku náročné na koordináciu. Čím učaroval tento nástroj Halke a kedy sa s ním prvýkrát stretla?

Kedy ste činelky objavili a akým spôsobom obohatili váš tanec? Pred tromi rokmi. Najskôr len k ATS – American tribal style. Neskôr som bola na seminári Míra Čiperu venovanom len hre na činelky. Chcela som sa naučiť hrať tak, aby som dokázala viac ako trojúder, chcela som sa naučiť hrať si sama sebe rôzne rytmy a pritom tancovať. Bolo to veľa experimentovania, vypočula som si nespočet rôznych drum sól na darbuku. žitočné bolo, keď som sa naučila aj základy hry na darbuku. A veľmi mi pomohlo, keď som sa vo Viedni stretla s hudobníkom Habibom Samandi, bol neskutočne trpezlivý. Ja som hrala svoje žiacke dumteky na jeho drahej darbuke a on mi ukazoval ako hrať na činelky tak, aby to bolo zaujímavé. Činelky dávajú tanečnici nespočet možností, aby zvýraznila svoj tanec, aby si užívala vlastné tempo. A keď sa nájde zhovievavý bubeník, je to fantastické dobrodružstvo. Najmä ak trvá na tom, že treba vždy improvizovať.

Je zložité naučiť sa s nimi hrať? Ako dlho to trvalo vám? Kým som sa naučila základný trojúder, vydržala ho hrať bez chyby na štvorminútovú skladbu a pritom chodiť a tancovať jednoduché veci, padli na to celé vianočné prázdniny. Chodila som a tancovala dole v izbe na chalupe na kopaniciach a vyhrávala srnkám. Manžel a syn sa diskrétne zdržiavali hore v podkroví a milujem ich preto. Činelky sa vám musia dostať „do krvi“. Ak tancujete a zároveň hráte, nie je čas na počítanie dôb. Musí to ísť samo od seba. Nemôžem v žiadnom prípade povedať, že už to viem. Stále objavujem nové a nové možnosti, nové rytmy, nové spôsoby. Vlastne je to zábava a to je podstatné.

Sú skôr ozdobou, alebo nejakým spôsobom tanečnici pomáhajú? Činelky sa označujú ako rekvizita. No ja s tým veľmi nesúhlasím. Áno, môžu byť rekvizitou, tanečnici hrá drum sólo a ona sem-tam niečo cinkne. Aj to je pekné a divák to ocení. No činelky môžu byť v rukách tanečnice hudobným nástrojom. A potom je všetko inak.

Máte aj iné obľúbené rekvizity? Áno. Milujem napríklad tanec so šabľou. Aj s tou som behala na hlave na záhrade na kopaniciach. Som tvrdohlavá, nechcela som len tak nejakú. Chcela som, aby vyzerala čo najviac opravdovo. Mám teda takú, čo má aspoň ostrý špic a medzi tanečnými šabľami patrí k tým najťažším na váhu. Manžel sa mi vždy smeje, že mi ju nabrúsi. Ale páčia sa mi aj hodvábne vejáre, ohňové
poiky, a po seminároch s Katkou Krejčovou aj závoj. Každá rekvizita má niečo do seba.

Ktoré z rekvizít sú vhodné pre začínajúce tanečnice a ktoré pre pokročilejšie? Určite je vhodné začať závojom. Tanec je o energii a závoj nielenže naučí tanečnicu uvedomiť si, že má ruky, ale že musí svoju energiu uvoľniť ďalej. Ak to tak nie je, potom aj so závojom z drahého
hodvábu to vyzerá, že len plákate prádlo. Činelky je vhodné zaradiť až po prvom semestri, keď tanečnica zvládne aspoň základy. Potom pomáhajú rozumieť rytmu. Šabľu nosím už začiatočníčkam. Aj keď sa jej niektoré boja. No ak si ju položia na hlavu, veľmi rýchlo si uvedomia správne držanie tela a ako izolovať pohyby. Krásne a pre začiatok vhodné sú aj šatky. Vejáre, poiky, paličky, krídla Isis a ďalšie, to už by som dala pokročilejšej tanečnici. Paličky preto, že ide o folklór a ten sa málokedy učí hneď na začiatku a je to škoda (ja som vďačná mojej prvej lektorke Veronike Zahre Majdákovej, že u nej to tak nebolo). A tie ostatné rekvizity si podľa mňa vyžadujú, aby už tanečnica mala svoj charakteristický prejav.

Spomínate si na nejakú veselú príhodu z vystúpenia, keď ste sa napr. „zaplietli do závoja“, či „zahodili“ činelku do publika? Činelka mi našťastie neodletela, ani šabľa, to by asi hrozil úraz. Keď som však s mojou kamarátkou Lýdkou ako duo MahaJi tancovala prvý raz na javisku bollywood, takmer sa mi rozmotalo moje sárí a ja som si počas celej choreografie nebola istá, či neskončím na hanbu len tak v spodničke.

 
© 2016 Hafla, o.z. · Website by Hafla o.z.